HUBUNGAN STRATEGI COPING DENGAN PENYESUAIAN DIRI REMAJA DI SMP TAHFIDZ KHAIRUNNAS TUBAN

hanim nur faizah, Hyan Oktodia Basuki, karyo karyo

Abstract


Adaptation in adolescents involves the occurrence of individuals with their ability to be able to accept themselves with the surrounding environment related to how to overcome problems using the coping process. This study aims to look at the use of coping strategies with adjustment in seventh grade adolescents in the Khairunnas Tahfidz Middle School Entrepreneur.

This type of research is correlational using a cross sectional time approach with a population of 89 adolescents  selected by simple random sampling found 73 adolescents. The independent variable is the coping strategy and the dependent is the adjustment that is measured using the contingency coefficient test.

The results of research conducted on seventh grade adolescent Tahfidz Middle School Entrepreneur Khairunnas Tuban after being analyzed using SPSS 23 it is known that the Contingency Coefficient test is ρ = 0,000 and the value of r =0.523 (0.5) means it shows the value of ρ <α (0,000 <0.05) which means that H0 is rejected and H1 is accepted, there  is a relationship between coping strategies and adjustment in the seventh grade teenagers of the Tahfidz Middle School Entrepreneur Khairunnas Tuban.

From the description above it can be concluded that there is a relationship between coping strategies with adolescent VII grade adolescents in the Tahfidz Middle School Khairunnas Entrepreneur with results based on the Contingency Coefficient Test obtained ρ = 0,000 with a significance level of r = 0.05


Keywords


Coping Strategy, Self-adjustment

Full Text:

PDF 66-72

References


Darmalia, 2016, ‘Perbedaan penggunaan strategi coping pada laki-laki dan perempuan kelas X di SMK Swadhipa, diakses pada 15 April 2020, http://digilib.unila.ac.id/view/creators/ Sespita_Darmalia_DJ_=3A.html.

Dyah Fransiska, M, 2016, ‘Perbedan problem focused coping dalam menghadapi masalah pada pria dan anita, diakses pada 4 Mei 2020, https://repository.usd.ac.id/28788/2/0 59114023_ffull%5D.pdf

Gavinta Putri, DA, dkk 2015, asertivitas dan penyesuaian diri pada mahasiswa tahun pertama fakultas kedokteran, diakses pada 01 September 2019, https://media.neliti.com/media/ publications/66937-ID-asertivitas-dan-penyesuaian-diri-pada-ma.pdf.

Hasmayni, B 2016, Hubungan antara kepercayaan diri dengan penyesuaian diri remaja, diakses pada 4 September 2019, http://www.ojs.uma.ac.id/indek.php/analitika/article/download/ 850/826.

Khoyroh Imroatul, 2016, ‘Hubungan antara keterbukaan diri dengan penyesuaian diri mahasiswa UIN maulana malik ibrahim malang yang menjalani kuliah kerja mahasiswa KKM tematik posdaya berbasis masjid,’ skripsi psikologi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Marimbuni, dk 2017, kontribusi konsep diri dan kematangan emosi terhadap penyesuaian diri siswa dan implikasinya dalam bimbang dan konseling, diakses pada 01 September 2019, http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/ insight/article/download/4349/4014.

Maryam, siti, 2017, strategi oping, teori dan sumberdayanya, diakses pada 03 September 2019, https://media.neliti.com//media/publications/177181-ID-strategi-dan-sumberdayanya-pdf.

Nangkut Saputra Ry, 2018, ‘Tingkat penyesuaian diri mahasiswa,’skripsi konseling, UniversitasSanata Darma Yogyakarta.

Nursalam, 2017, Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan꞉ Pendekatan Praktis, Salemba Medika, Jakarta

Prof Achir Yani S.Hamid (ed), Kusman I (ed) 2017, Pakar Teori Keperawatan.

Rifai Nuqman, 2015,‘Penyesuaian Diri pada Remaja yang Tinggal di Panti Asuhan,’ skripsi psikologi, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Semaraputri Tri, KAS, dkk 2018, peran problem focused Coping dan konsep diri terhadap penyesuaian diri pada remaja akhir yang menjadi pengurus organisasi kemahasiswaan di fakultas universitas keddokteran udayana, diakses pada 4 September 2019, https://ojs.unud.ac.id/index.php/ psikologi/article/download/39274/2371/.

Suryadi, dkk 2018, proil penyesuaian diri siswa di SMP pembangunan laboratorium UNP padang, diakses pada 01 September 2019, https://www.jjurnal.ar.raniry.ac.id/index.php/cobaBK/ article/download/3525/2450.

Wahyuhadi Ramadan, I 2015,‘Hubungan Penyesuaian Diri di Sekolah dengan Kepercayaan Diri Siswa Kelas X MAN 1 Kota Magelang’, skripsi psikologi, Universitas Negeri Yogyakarta.




DOI: https://doi.org/10.47710/jp.v3i2.80

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi- 4.0 Internasional.

E-ISSN 2668-4959

P-ISSN 2338-5898

INDEXING BY :